פרסטרויקה בחיפה - 30 שנה לעלייה מברית המועצות לשעבר

תערוכה נמשכת

חמישי, 22.07.21, 19:30

שבת, 22.10.22

אוצרת התערוכה:

יפעת אשכנזי

להרשמה לשבת ישראלית

יש להתעדכן בעמוד התערוכה על הדרכות המתקיימות בתערוכה בחודש הנוכחי

לפרטים נוספים:

04-6030800

שתפו

הדרכות/הרצאות במוזיאון חיפה העיר בתערוכת "פרסטרויקה"

הדרכות קהל רחב- חודש אוקטובר

לא מתקיימות הדרכות קהל רחב בחודש זה.

פרסטרויקה בחיפה

תערוכה חדשה לכבוד 30 שנה לעליה מברית המועצות לשעבר

מוזיאון העיר חיפה, בשיתוף קרן ג'נסיס, פותח תערוכה ראשונה מסוגה המוקדשת להיסטוריה של העלייה מברית המועצות לשעבר. בתערוכה מוצגים סיפוריהם האישיים של יותר ממחצית מעובדי "מוזיאוני חיפה", יוצאי ברית המועצות לשעבר שעלו לארץ החל משנות ה-90.

דרך הפסיפס האנושי המרתק של עובדי חברת "מוזיאוני חיפה" מבקשת התערוכה לתת ביטוי למגוון נרטיבים המתחקים אחרי המסע האישי והקולקטיבי של העלייה לישראל, החל מקשיי הקליטה ועד לשינוי פני החברה הישראלית כולה.

אוצרת התערוכה: יפעת אשכנזי

אירוע פתיחה חגיגי : יום חמישי | 22.7.2021 | בשעה 19:30

 

תערוכה זו נוצרה במטרה לציין שלושים שנים לעלייה המשמעותית מברית המועצות לשעבר, שהשפיעה באופן מכריע על מדינת ישראל. במובנים רבים העלייה מברית המועצות היא עלייה שונה וייחודית מכל העליות האחרות שקדמו לה. היא נבדלת גם בהיקפה הרחב, במאפייניה, באופן קליטתה, בשמירה על תרבותה והמסורות שלה אך גם בדרך בה שינתה את פני החברה הישראלית כולה.

עולי ברית המועצות לשעבר התפרסו בכל הארץ, ובתוך כך בלט מקומה המרכזי של העיר חיפה, שקלטה עולים רבים. נוכחותם של עולי ברית המועצות החלה להיות מורגשת ברחבי העיר – בשלטים, בחנויות, במקומות העבודה השונים ועוד. לא היה איש או אישה, ילד או ילדה שלא הרגישו כיצד שפות חדשות הופכות להיות חלק מרכזי מתוך הנוף המקומי. עלייה זו הצליחה לשמור על התרבות, החינוך והמסורות הסובייטיות באופן כמעט מוחלט, אך במקביל עליה זו התאפיינה בהסתגלות לארץ ולתושביה. עולים אלו בנו מחדש את חייהם בישראל, ולמעשה ביצעו פֵּרֶסטרוֹיקה (בנייה מחדש) בחייהם האישיים מבלי לוותר על ציון ראש השנה האזרחי, יום האישה הבינלאומי או יום הניצחון על הנאצים.

בחברת "מוזיאוני חיפה" יותר ממחצית מהעובדים והעובדות הם עולים מברית המועצות לשעבר. זו אינה עובדה מקרית. תערוכה זו מבקשת להפנות את אור הזרקורים אליהם – אל אותם עובדים שנמצאים בחזית ומאחורי הקלעים של כל  תערוכה שעולה ב"מוזיאוני חיפה". חלק מאותם עובדים נמצאים ב"מוזיאוני חיפה" מעל עשרים שנה, והם הלב הפועם של "מוזיאוני חיפה" ותערוכה זו מוקדשת לכל אחת ואחד מהם.

דרך התערוכה אפשר ללמוד על העלייה כולה ותהליכי קליטתה בחברה הישראלית: על מה שהם הותירו מאחור ומה שבנו מחדש, על געגועים, אכזבות, שמחות, קשיים ויכולת הסתגלות ובניה מחדש. חלק מעובדי המוזיאונים הגיעו לארץ עם מקצוע אותו רכשו בארץ הולדתם, חלקם נאלצו לשנות את נתיב החיים שלהם לאחר שעלו ארצה וחלקם עדיין עוסקים באותו המקצוע. הבדלי הדורות, טווח הגילאים שלהם, מקום מוצאם, הקרבה או הריחוק מהדת, אופי הזיקה לתרבות הרוסית, גם הוא, מביאים לנו מגוון רחב של סיפורי עליה שונים. הסיפור שלהם הוא סיפורם של עולים רבים אחרים ברחבי ישראל. התערוכה תנסה לתת ביטוי ויזואלי וחושי לתהליך הפרסטרויקה (בניה מחדש) דרך סיפורי עלייתם, אוספים של תרבות חומרית, תצוגות וירטואליות והפעלות אינטר-אקטיביות ועוד.

התערוכה מהווה המשך למדיניות האוצרותית המתמשכת של מוזיאון העיר-חיפה, הרואה במוזיאון פלטפורמה שמעודדת שיח פרשני ודינאמי והפניית מבט ביקורתית לרבדים הסמויים במרחב העירוני ולתהליכים שהתרחשו ועדיין מתרחשים בתוך החברה הישראלית המשתנה.

ייעוץ אקדמי: ד"ר בוריס מורוזוב, ד"ר יוליה לרנר, פרופ' לריסה פיאלקובה, ד"ר מריה ילנבסקיה, לנה רוסובסקי.

 

הפרויקט מתבצע בשיתוף קרן ג'נסיס

ובסיוע קרן תרבות חיפה והרשות לקליטת עליה בחיפה

 

מוזיאון העיר – חיפה

שד' בן גוריון 11,  המושבה הגרמנית, חיפה  www.hms.org.il

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה