"מה יגידו השכנים?"

חיים קוויריים בחיפה 2007-1932

שבת, 27.02.21, 20:00

שבת, 02.04.22

לאתר התערוכה לחצו כאן

להרשמה לשבת ישראלית

 

 

 

 

 

לפרטים נוספים:

04-6030800

שתפו

לאתר התערוכה לחצו כאן

להרשמה לשבת ישראלית

 

 

לקהילה הגאה בחיפה היסטוריה עשירה, מרתקת וחשובה בקנה מידה ארצי, אך היא נותרה נסתרת. במחקר של ההיסטוריה הקווירית בארץ, כתחום העוסק בסיפורם של מיעוטים מיניים ומגדריים, ובזיכרון הקולקטיבי של הקהילה הגאה המקומית תועדה בעיקר ההיסטוריה התל אביבית. צירי זמן היסטוריים של המאבק הגאה בארץ וסרטים בנושא נוטים לספר סיפור תל אביבי עם הבלחות ירושלמיות. אזור חיוג 04 בולט בהיעדרו. תולדות הקהילה הגאה בחיפה סובלות משוליוּת כפולה: זאת של ההיסטוריה הקווירית בכלל, הנתפסת כנישתית וככזאת שעשויה לעניין את הקהילה הגאה בלבד, וזאת של ההיסטוריה הקווירית שהתרחשה מחוץ לתל אביב.

תערוכה חלוצית זו היא מאורע חשוב: זוהי הפעם הראשונה שבה מוזיאון בארץ מקדיש תצוגה מקיפה להיסטוריה גאה. התערוכה חושפת את סיפורה של קהילת הלהט"ב בחיפה, שהתקיימה בעיר מאז ומתמיד – גם בתקופות שבהן היא הסתתרה או הושתקה, וגם בתקופות שבהן היא לא הייתה מאורגנת ולא פעלה בכלים המקובלים כיום במאבקים חברתיים. תערוכה ייחודית זו שיזמו חברי וחברות פרויקט ההיסטוריה הגאה החיפאית מבקשת לבחון את הקהילה כחלק בלתי נפרד ממארג החיים בחיפה ומההיסטוריה של העיר. 

פרויקט ההיסטוריה הגאה החיפאית עוסק במחקר ובתיעוד של תולדות הקהילה הגאה בחיפה. הפרויקט נוסד בשנת 2015 בעקבות מחסור חמור בפעילות תיעודית ומחקרית העוסקת בהיסטוריה של קהילת הלהט"ב בישראל/פלסטין בכלל, ומחוץ לתל אביב ולירושלים בפרט, ומתוך רצון לאפשר לקהילה הגאה המקומית לספר את סיפורה בקולותיה שלה. הפרויקט נוסד על ידי דותן ברום, יואב זריצקי ועדי סדקה, פעילוֹת חברתיות והיסטוריונים גאים שפעלו במסגרת עמותת "הקשת החיפאית". מהלך זה נועד לחשוף את ההיסטוריה הגאה של חיפה, מתוך אהבה לעיר והכרה בכך שההיסטוריה שלה לעולם לא תהיה שלמה ללא המבט מהשוליים המיניים והמגדריים שלה. 

אנו מבקשים.ות לחשוף את התושבים והתושבות של חיפה לסיפורים שאולי לא הכירו על אודות עירם.ן ולהאיר בזרקור את תולדות הקהילה הגאה בעיר – מהביקור שערך בחיפה מגנוס הירשפלד, חלוץ המאבק הגאה, בשנת 1932 ועד למצעד הגאווה הרגלי הראשון שנערך בעיר בשנת 2007. היסטוריה זו רצופה סיפורים של דיכוי, אלימות, מאבק והתנגדות, אך גם סיפורים של יצירה, שותפוּת גורל, חברוּת, אהבה והצלחה. אנו מזמינות.ים את המבקרות והמבקרים בתערוכה להרכיב את המשקפיים הוורודים ולהכיר קהילה אחת מיני רבות בעיר, שאולי נראית אחרת, אך בלעדיה שום סיפור של העיר לא יהיה שלם.

הקומה הראשונה בתערוכה בנויה סביב הגיאוגרפיה העירונית של חיפה וחושפת היסטוריות של חלקים שונים ומוּכרים בעיר מתוך נקודות מבט וחוויות חיים להט"ביות. ברחבי החלל מפוזרים מושגים שונים המסייעים לצלול לעומק החיים הקוויריים המקומיים. הקומה השנייה בתערוכה מתמקדת בעבודת ארכיון קווירית ושופכת אור על מספר נושאים ופרקים ייחודיים בתולדות הקהילה הגאה בחיפה: מהפעילות הלסבית והביסקסואלית בתוך התנועה הפמיניסטית, דרך צמיחת הקהילה הטרנסית של שנות השישים, האלימות ההומופובית והרדיפה המשטרתית בשנות התשעים, ועד להיסטוריה הפלסטינית הגאה בעיר.

 

 

התערוכה הופקה בשיתוף האגודה למען הלהט"ב בישראל  ובסיוע קרן תרבות חיפה

       

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה