החממה לאמנות מקום: דרך נחל ראיתי עולם | אודין שדמי

תערוכה חדשה

חמישי, 18.04.24, 19:00

שבת, 14.09.24

אוצרת:

יפעת אשכנזי

לפרטים נוספים:

04-6030800

שתפו


חזון דיסטופי הופיע במוחה של אודין שדמי לאחר שעבדה בתחום ההייטק. בחזונה, העולם שלנו ניצב בנקודת זמן קריטית: הקִדמה שהשקענו בה מאמצים כה רבים עוקפת אותנו ומשאירה לנו רק שאריות קטנות של טבע אותנטי. בעקבות חוויית הקיום הדיכוטומית, הנעה בין עולם הייטק והקִדמה ובין ההתייחסות לעולם הטבע, היא החליטה לצאת לפעולה.

אודין מצאה בחיפה קו תפר המייצג את המפגש בין האדם לבין הטבע. בעיר פועלות קבוצות אקטיביסטים שמטרתן לעורר מודעות ועשייה בנושא שמירת הטבע. בעקבות החיבור שלה לשתי קבוצות: "בשבילי חיפה" ופעיליה, מעין שומרי סף של נחלי חיפה - גילתה אודין את נחל גיבורים, מכל צדדיו ושכבותיו.

נחל גיבורים (או ואדי רושמיה) יוצא מאזור שכונת אחוזה ונשפך אל הים באזור הקישון. הנחל חוצה שכונות ואזורים רבים בחיפה: רוממה, הדר החרדית, ח'ליסה ונווה שאנן. את חלקיו הרבים קשה לראות היום בשל התפתחותן של השכונות וההתרחבות המאסיבית של הבנייה העירונית. במהלך השנים נבנו בתוואי הנחל בתים ומספר משפחות התגוררו שם עד שפונו לצורך בניית כבישים.

האסתטיקה של הנחל משקפת את המציאות הדיכוטומית של טבע ועירוניות, ואת החזון הדיסטופי של שדמי. תוואי הנחל עובר למרגלות ה"גרנד קניון" שנחנך ב-1999, מתחת למחלפים הגדולים והסבוכים של מנהרות הכרמל שנחנכו ב-2010, וכן מתחת לכביש נחל גיבורים שנחנך ב-2013. כך נוצר פער חזותי בולט ביותר בין הטבעי לבין המלאכותי והבנוי - בין המים הזורמים, הצמחים והסלעים, ובין מבני הבטון, האספלט וגדרות הברזל. לאזורים אלו הזמינה אודין קבוצת צלמים מקצועיים וחובבים, שנפגשה מספר פעמים. יחד הם הלכו בנחל, צילמו, דיברו, חקרו וחוו את המקום - את הקולות, את הריחות ואת שאריות החיים שעוד נותרו בו. מכל מפגש יצאו המשתתפים עם תצלומים ועם קטעי וידאו וסאונד, ובעיקר עם הרבה שאלות ומחשבות.

את התוצרים והמחשבות שלה ושל הקבוצה עיבדה אודין לעבודת Video Mapping (הקרנת מיפוי). באמצעות טכניקה זו, המשלבת מספר מקרנים שמתואמים ביניהם, נוצרת הקרנה מקבילה על קירות, מבנים, חפצים ועוד. בדרך זו עצמים דוממים מתעוררים לחיים והופכים למשטחי תצוגה. לבחירה במדיום זה יש גם משמעות אקולוגית, שכן המחיר הסביבתי של עבודות הקרנה הוא קטן מאוד ואינו מותיר "פסולת" כלשהי. גם האלמנטים שהוצבו בחלל התערוכה מוחזרו והותאמו במיוחד לה.   

תערוכה זו מבקשת להכניס את המבקרים לתוך העולם שהתגלה לאודין ולקבוצה שהתלוותה לה בנחל גיבורים - עולם שמגלם בתוכו שאלות קריטיות על עתיד כולנו.


משתתפי הפרויקט:
עופר יונגמן, יבגני ק., אביחי אלבאום, אמנון באום, דניאלה צדיק, ציפי שפיגל, משה שפיגל, דני איכנגרין, אדם קרש, יאיר גיל.

אוצרת התערוכה: יפעת אשכנזי
אוצר החממה לאמנות מקום: 
עוז זלוף

 

   

 

הדרכות בתערוכה החדשה

ימי שבת, 11.05, 25.05 | 11:00, 12:00

ההדרכות מותאמות למבוגרים

לרכישת כרטיסים >>> לחצ.י כאן

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה