"אחרי המלחמה הקודמת"

אביב יצחקי

חמישי, 17.05.18, 20:00

ראשון, 21.10.18

אוצרת:

עינבר דרור לקס

,

אפרת אבני מזא"ה

לפרטים נוספים:

04-6030800

שתפו

אחרי המלחמה הקודמת  (1970-1989)

אביב יצחקי

אוצרות: אפרת אבני מזא"ה ועינבר דרור לקס

 

אביב יצחקי (נ. 1949) הוא צלם יליד חיפה, שנע בין הערים חיפה, ירושלים ופריז בשנות השבעים והשמונים של המאה הקודמת וחווה את התמורות שחלו בחברה הישראלית/היהודית בישראל ובצרפת באותן שנים. יצחקי התוודע לחיי הקהילה היהודית ולתרבות הפריזאית בעקבות נישואיו לעיתונאית יהודייה מצרפת, והשתקע בפריז. בפריז עבד כצלם עבור עיתונים יהודיים ומוסדות של הקהילה היהודית, במקביל לעבודתו כצלם עיתונות בישראל.

תצלומיו של יצחקי משקפים את המעברים בין המדינות. הם מגלים או מסתירים תחושות של השתייכות וזרות ובחינה של זהויות ומצבים אנושיים. יש באלה כדי לרמז על המשבר האידיאולוגי והאישי שחווה יצחקי , בדומה לבני דורו, שלאחר מלחמת יום הכיפורים.

 

תצלומיו של יצחקי משקפים, לעתים באופן סמוי, את המעברים בין המדינות. בתצלומים אלו ניכרות מגמות של חיפוש ובדיקה ועיסוק בצורות ובקווים, באורות ובצללים, בנפחים ובטקסטורות, המגלים או מסתירים תחושות של השתייכות וזרות ושל בחינה תדירה של זהויות ומצבים אנושיים. ייתכן כי יש באלה כדי לרמז על המשבר האידיאולוגי והאישי שחווה יצחקי טרם יציאתו מהארץ. בדומה לבני דורו, חוללה מלחמת יום הכיפורים ב-1973 שבר בחייו של יצחקי – שבר שהניע בחברה הישראלית תמורות פוליטיות, חברתיות ורעיוניות שהובילו לשינוי פניה של הישראליוּת. משבר זה הוביל את יצחקי למסע של ירידה מהארץ והגירה לצרפת תוך העמקת אמונתו ומעבר מאורח חיים חילוני לאורח חיים דתי.

לעיסוק בתצלומי רחוב ונופים חברתיים ועירוניים – נושאים העומדים במרכזה של תערוכה זו – יש שורשים במסורת של צלמי עיתונות ורחוב. צלמי "הרגע המכריע" שהחלו לפעול באמצע המאה העשרים, כמו אנרי קרטייה-ברסון, רוברט פרנק ואחרים, הדגישו את המיידיות של המבט ואת האקראיות של הרגע, בהשפעת הגותם של שארל בודלר וולטר בנימין ועיסוקם במושג "שוטטות" ובדמותו של ההלך, "המשוטט" העירוני (ה-flâneur).

תצלומיו של יצחקי מהדהדים את חוויית המשוטט העירוני הנמצא בתנועה מתמדת בתוך הסביבה האורבנית – זה החוקר את מבוך הרחובות והסמטאות, עוקב אחר פלונית שמגיחה מפתח ביתה, מציץ לכאן ולוטש מבט לשם והופך את כל אלה לתצפיות אקראיות על חיי העיר. יצחקי הוא "המשוטט" בנופים העירוניים של ישראל וצרפת ולוכד במבטו את הסביבה המקיפה אותו ואותנו. באמצעות הצילום של היומיומי והאקראי הוא מראה לנו את מה שלא ראינו, את מה שלא שמנו לב אליו וגם את מה שלא רצינו לראות וביקשנו לשכוח.

 

 

בתערוכה מוצג אוסף מצלמות היסטורי באדיבות מדעטק - המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל, חיפה

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה