לאסוף חיפה

מאוסף ד"ר ירמיהו (ירי) ושושנה רימון

שבת, 22.07.17, 20:00

ראשון, 29.07.18

:

עינבר דרור לקס

,

ליאת מרגלית

לפרטים נוספים:

04-9115888

שתפו

לאסוף חיפה

 

מקבץ התערוכות הנוכחיות נולד בעקבות רכישת אוסף ייחודי ונדיר ביותר הכולל כ- 7,000 פריטים מתחומי ההיסטוריה, התרבות והאמנות של העיר חיפה של האספן החיפאי, ד"ר ירמיהו (ירי) רימון  לאוסף מוזיאון העיר, חיפה.  בתערוכה מוצגים, תצלומים, גלויות, מסמכים, כרזות, סקיצות נדירות של סמל העיר חיפה וחפצים המשקפים פרק מהותי בהיסטוריה האדריכלית והתרבותית של העיר.

אוספיו של ד"ר ירמיהו (ירי) רימון  (יליד חיפה, 1933-2018) מהאוספים הפרטיים הגדולים והחשובים לתולדות ארץ ישראל והציונות, הם תוצר של עשרות שנות אספנות נלהבת ודקדקנית. הם משקפים את האופן שבו ולטר בנימין, במסה על האספות (מתוך "המשוטט"), מגדיר את האספן כמורד אמיץ, האוסף חפצים לא לפי ערכם התועלתי אלא לפי יופיים והזיכרונות שהם מעוררים בו.

מלאכת האיסוף נשזרת באופן הדוק במהלכי חייו של ד"ר רימון. בילדותו ובנעוריו בחיפה בשנות הארבעים הוא התחנך בבית הספר הריאלי העברי ועסק באיסוף בולים. הוא התוודע לעולם האספנות דרך אביו שמואל רימון, אספן יצירות אמנות, בעיקר של אקספרסיוניזם גרמני. בזמן שירותו בנח"ל הכיר רימון את אשתו שושנה והחל לטפח את אוסף הבולים שלה ולאסוף פריטים נדירים הקשורים בתולדות הדואר הארצישראלי. בשנות השישים, עם סיום לימודי התואר השני בהנדסה אווירונאוטית בטכניון, השלים רימון את לימודי הדוקטורט שלו באוניברסיטת פרינסטון בארצות הברית. מסוף שנות השישים ועד ראשית התשעים עמד בראש מחלקת מדעי המחשב ברפאל.

במקביל המשיך ופיתח את מגוון אוספיו: ספרי מסע, תיירות ומחקר; אוסף גלויות מצוירות ומצולמות וכרטיסי ברכה לשנה החדשה; אוספי כרזות ומפות ייחודיות; אוסף תצלומים של חשובי הצלמים בארץ, ובהם פליקס בונפיס, ליאו קאהן ויעקב בן דב; יצירות אמנות של אסכולת בצלאל, ובכלל זה של זאב רבן, בוריס שץ ואחרים. טווח הנושאים רחב: תיירות ומחקר על ארץ ישראל, הקונגרס הציוני, הרצל, מאורעות חשובים בתולדות התנועה הציונית, קק"ל, ההתיישבות היהודית בארץ ישראל, חיילים עבריים במלחמת העולם השנייה, שארית הפליטה, ההעפלה, תחבורה מקומית ועוד. מכל אלו משתקף העניין העמוק של רימון בסיפורה של הציונות ובהקמת מדינת ישראל.

רימון הקדיש אוסף ייחודי לעיר חיפה, ובו אלפי פריטים המתעדים את תולדותיה מהתקופה העות'מאנית ועד שלהי המאה העשרים. אלפי תצלומים, גלויות, מסמכים, כרזות וחפצים משקפים פרק מהותי בהיסטוריה האדריכלית והתרבותית של העיר ואת התפיסות הציוניות של מקימי חיפה העברית. חומרים אלה משמשים מקורות למחקר וללימוד ובסיס לתצוגות היסטוריות. לא בכדי אוצרים וחוקרים רבים פונים שוב ושוב לאוסף זה. פריטים מהאוסף החיפאי שולבו תדיר בתצוגות במוזיאון העיר מאז הקמתו בשנת 2000, עד אשר נרכש על ידי מוזיאוני חיפה אך לאחרונה.  תערוכה זו מאפשרת לקהל המבקרים הצצה אל עָברה של בירת הצפון, כפי שזו באה לידי ביטוי בפנינים מהאוסף החיפאי של ד"ר רימון.

להדרכות בתערוכות לחץ כאן

 

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה