תערוכת הפרח | מבט היסטורי וחדש

תערוכה ממשיכה

שבת, 01.07.23, 20:00

שבת, 03.08.24

אוצרת התערוכה:

יפעת אשכנזי

להזמנת כרטיסים >>> לחצ.י כאן

לאתר התערוכה >>> לחצ.י כאן

לפרטים נוספים:

04-6030800

שתפו

הפסטיבל החיפאי המסורתי שנחגג במשך ארבעה עשורים חוזר למוזיאון העיר חיפה. המבקרים יחשפו להיסטוריה של "תערוכת הפרח" ושל העיר חיפה ובמקביל יזכו לקבל נקודת מבט חדשה ומרעננת על הפסטיבל הנוסטלגי והמיוחד.

"תערוכת הפרח" הנוסטלגית הייתה אירוע חיפאי שנחגג מידי שנה החל מ-1951 ועד אמצע שנות התשעים. בשנת 2012 התקיימה שוב תערוכת הפרח כמחווה לאירוע החיפאי הוותיק. התערוכה, שכללה מיצגים גדולי ממדים של פרחים וצמחים מכל העולם, אורגנה על ידי עיריית חיפה.
התערוכה המיוחדת במוזיאון העיר חיפה מבקשת להציע חזרה נוסטלגית בזמן לאותן תערוכות עבר, אך בו בזמן המבקרים יחשפו לחגיגה חדשה של צבע וריח. התערוכה מעלה שאלות הקשורות לקשר שלנו כבני אדם עם הפרחים המקיפים אותנו. מוצגי התערוכה כוללים חומרים מאוסף מוזיאון העיר ומאוספים נוספים: צילומים היסטוריים, מסמכים, כרזות, עבודות אמנות ועוד, ודרכם ניתן ללמוד על התפתחות תערוכת הפרחים עם השנים ועל היבטיה השונים - על מאפייניה הפיזיים והחזותיים כמו גם על הרגשות והתגובות שהיא עוררה.
לכבוד התערוכה, יצרה אוצרת מוזיאון העיר חיפה, יפעת אשכנזי, חיבור עם שלוש ארצות: טייוואן, ליטא ויפן. לכל אחת מהמדינו יוקדש חדר משלה.
בשיתוף משרד הכלכלה והתרבות של טאיפיי בתל אביב, הוקמה תצוגה אשר מספרת את סיפורה של קבוצה אתנית בטייוואן בשם 'האקה'. בטייוואן ישנה מסורת של פסטיבל המוקדש לפריחת עץ בשם טונג, אשר אנשי ה'האקה' מוקירים, ומתקיים מדי שנה בחודש מאי. הפסטיבל השנתי הוא בעל חשיבות גדולה לתיירות המקומית ומצליח לשמר תרבות ומסורת עם היסטוריה עתיקה. החדר מספק הצצה לאמנות העיצוב והעיטור של אנשי ה'האקה'.
המוזיאון, יחד עם המכון הליטאי לתרבות, הזמינו קבוצת אמניות מליטא הנקראת Baltos Kandys (עשים לבנים) להשתתף בתערוכה. בחדר שיוקדש לקבוצת האמניות יוצג שטיח מנדלה ענק המורכב כולו מפרחי לבד שהן הכינו. המנדלה מורכבת ממערכת של צורות שחוזרות על עצמן – מודל שמחבר בין החומר והרוח. נוסף על כך, צורת המנדלה מבטאת את עיקרון האינסופיות של העולם.
בכניסה לחלל התערוכה המרכזי יעברו המבקרים דרך שער פרחים של האמן אורי שיפרין ענבי. השער מורכב מפרחים מלאכותיים, במגוון של צבעים ודפוסים מרהיבים ומורכבים, ומייצר גם קשר אסתטי עם הסימטריה של הגנים הבהאיים בחיפה. בעת הכניסה דרך השער, יווכחו המבקרים כי הפרחים המרכיבים את העיצוב אינם אמיתיים אלא עשויים מפלסטיק ומייצרים חוויית תעתוע. השימוש בפרחי פלסטיק מדגיש גם את הצד האפל יותר של תעשיית הפרחים, הנשענת במידה רבה על ייצוג מלאכותי כדי לענות על דרישת הצרכנים ולהפחית עלויות. הדבר מעורר שאלות אתיות על אודות שתי התעשיות – "האורגנית״ ו"המלאכותית״.
מתקרת המוזיאון יהיו תלויות עבודותיה של האמנית אלבינה (ביני) צ'יז'יק הנותנת לקמילת הפרחים מקום מרכזי. ביני תייצר סידורי פרחים טריים שבמהלך התערוכה יעברו תהליך קמילה והתייבשות לעיני כולם, ישנו את צורתם וצבעם, וכך העבודה תקבל אופי אחר לגמרי. סידורי הפרחים התלויים מהתקרה ייצרו קיר ענק של פרחיים טריים. צ'יזיק, שעלתה לארץ מקייב שבאוקראינה כילדה, הרגישה שהפרחים ליוו אותה תמיד בחייה.
פרשנות נוספת נותנת האמנית סוזי פרקש היוצרת פרחים מחוטים סרוגים שהופכים את הפרחים למעין בובת בד רכה ומנחמת. אפשר לחשוב על עבודה זו כעל הומאז' לז'אנר ציורי הטבע הדומם. ציירים נהגו להקפיא את הזמן כאשר תיארו פרחים בתוך אגרטל. הפרח הסרוג גם הוא מנציח פריחה, אך בדרך אחרת, תלת-ממדית, ובחומר סינטטי שמנוגד לאורגניות המקורית של הפרח. הפרח הסרוג משמר את הצבעוניות שאנו בני האדם כה אוהבים בפרחים החיים, אך האם הוא מצליח לשמר תכונות נוספות של הפרח?
על קירות המוזיאון יוצגו גם צילומים של הצלם החיפאי הידוע צבי רוגר שהיה הצלם של עיריית חיפה במשך שנים רבות. הצילומים שיוצגו בתערוכה זו מתעדים את תערוכת הפרחים של 2012 ואת הקמתה.

התערוכה מתאימה לכל המשפחה ומשולבות בה פעילויות אינטראקטיביות רבות ומגוונות: משחק זיכרון ענק של פרחים ומשמעותם הסימבולית, דרכו ניתן ללמוד על המשמעויות השונות אשר ניתנו במהלך השנים לפרחים באיזורים שונים בעולם ועל המשמעות של שמות הפרחים השונים, חלל משפחתי חוויתי עם כריות ופופים לילדים, בו תוכלו להקדיש זמן לספרי ילדים ומגזינים על פרחים, חדר אגדות פרחים בו יהיה אפשר להמציא אגדה חדשה על פרחים, פעילות אוריגמי בה יוכלו ליהנות מיצירת פרחים על ידי קיפולי נייר, לכתוב בתוך הפרח משאלה ולחבר את הפרח לעץ שמוצב בחדר.

 

 

לאתר התערוכה >>> לחצ.י כאן

למגזין הדיגיטלי של תערוכת הפרח >>> לחצ.י כאן

התערוכה נוצרה בסיוע
משרד הכלכלה והתרבות של טאיפיי בתל אביב, המכון הליטאי לתרבות, שגרירות יפן בישראל, האקדמית גורדון- מובילה בחדשנות, 'זרעים מציון', 'מעפילים'

משתתפים
אורי שיפרין ענבי, אלבינה (ביני) צ'יזיק, סוזי פרקש, צבי רוגר, רודה גינון

 

    

    

הדרכות קהל רחב בתערוכה

לא מתקיימות הדרכות בחודש זה

לרכישת כרטיסים >>> לחצ.י כאן

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה