בלוג מוזיאוני חיפה

החיים והצילום על פי פיליפ הלסמן

על חייו ותפיסת עולמו של הצלם שהוציא ממרלין מונרו את הילדה התמימה ומאלברט אינשטיין את כאב האנושות. מתוך "הדרך לתהילה", תערוכה חדשה באשכול התערוכות "אנונימיX: סוף עידן הפרטיות"

שתפו

פיליפ הלסמן התחיל את הקריירה כצלם אופנה צעיר בפריז וסיים אותה כאחד מגדולי צלמי הדיוקן של המאה ה - 20. בדרך הוא הספיק לברוח מהנאצים, לשבור שיא של צילומי שער מגזיניים, ולהקפיץ באוויר את מרלין מונרו, ריצ'רד ניקסון והדוכסים מווינדזור 

פיליפ הלסמן, בגיל 30 כבר נחשב לגדול צלמי הדיוקנאות בצרפת


מטאור:
הצלם פיליפ הלסמן (philippe halsman) נולד במדינת לטביה בשנת 1906. כשהיה בן 26 הוא היגר לפריז והקים את הסטודיו הראשון שלו לצילום. הלסמן עסק בצילומי אופנה ודיוקנאות עבור כתבי עת כמו Vogue ובשנת 1936, רק ארבע שנים לאחר הגעתו לפריז, הוא כבר נחשב לגדול צלמי הדיוקנאות בצרפת.

הבריחה: עם פלישת הצבא הגרמני לפריז בשנת 1940, ברח הלסמן מצרפת בעזרתו של אלברט איינשטיין שעזר לו להשיג אישור לעזוב את צרפת ואישורי כניסה לארצות הברית, כשבאמתחתו מצלמה בלבד. שנה לאחר הגעתו לארצות הברית הוא הצטרף למערכת המגזין Life בתקופה בה תחום צילום העיתונות החל לצבור תאוצה.

שיא: בין השנים 1942 ועד 1979 הלסמן צילם דיוקנאות עבור 101 שערים של מגזין Life, מספר שיא של צילומי שערים בצילום מגזיני. בין הצילומים המגזיניים, איתם היה מזוהה הלסמן, הוא יצר דיוקנאות איקוניים של מרילין מונרו ופרנק סינטרה. בנוסף, צילם מאות שערים עבור מגזינים בולטים נוספים ברחבי העולם כמו Paris Match, Stern ו - Look.

הלסמן צילם דיוקנאות איקוניים על שערי מגזין לייף. שער משנת 1952 


הירושימה:
 באחד מביקוריו אצל אלברט אינשטיין, ידידו, ביקש הלסמן גם לצלם אותו וכך הוא מספר: "תוך כדי שהוא כתב משוואות התחלתי לצלם אותו ואז הוא החל לדבר על הפחד שלו שישתמשו שוב בפצצת אטום", סיפר הלסמן בראיון טלוויזיוני - הקליקו לצפייה, "הוא הרגיש אשם על מה שקרה בהירושימה. הוא הסתכל עלי עם העיניים הטובות הגדולות והעצובות שלו ואז צילמתי את הדיוקן". את המבט של אינשטיין בדיוקן איקוני זה מתארים כמבט שלוכד את כאב האנושות כולה.

 

 


קפיצה:
הלסמן ידוע בכך שהמציא את שיטת הצילום ה'ג'מפולוגיה' (jumpology), בה מצולמים מושאי הצילום תוך כדי שהם קופצים באוויר. על-פי הלסמן, שיטת הצילום הזאת מאפשרת לחשוף את האני האמיתי של אותם ידוענים, פוליטיקאים או מפורסמים אחרים שמצולמים. זאת משום שהם מרוכזים בקפיצה עצמה, שנחשבת למעשה ילדותי, ומשתחררים מהבעת החשיבות העצמית והמודעות העצמית שמאפיינת אותם. לדבריו, הקפיצה היא בעלת אפקט "מרפא ומשחרר" ובאמצעותה צילם דיוקנאות איקוניים של מרלין מונרו, ריצ'רד ניקסון, אודרי הפבורן, צמד הדוכסים מווינדזור ואחרים.
 

פיליפ הלסמן, 1979-1906, מרילין מונרו, 1954, הדפסת כסף, אוסף המוזיאון הפתוח לצילום, תל חי


זוגיות: על פי הלסמן, אפשר למצוא בקפיצה גם סימנים לטיב הזוגיות של המצולמים: בני זוג שקופצים במרחק זה מזה מעידים על זוגיות טובה יותר מאשר בני זוג שקופצים בקווים מקבילים. בספרו 'ג'אמפ' שכולל 200 צילומי קפיצות של ידוענים ניתן למצוא את ההסבר המלא.

עתידות: עורכת האופנה שלי גרוס כותבת במדורה איך באחת ממשימותיה העיתונאיות של התסריטאית והסופרת, נורה אפרון, היא נשלחה לראיין את הלסמן, שהיה אז בעיצומו של פרוייקט צילום סלב מקפצים. בתום הראיון הלסמן ביקש גם מנורה לקפוץ בשבילו. אחרי שהיא קפצה הוא ביקש ממנה לקפוץ שוב, ושוב. לסיכום המפגש הוא נידב אבחנה: "יכול להיות שאת כותבת נהדר, אבל אף פעם לא תהיי סופרת". כשהיא התעניינה איך הוא יודע, הוא ענה: "כי יש לך רק קפיצה אחת".

דאלי: הלסמן נהג לתעד את הצייר הספרדי סלבאדור דאלי בסדרות צילומים רבות ויומרניות, בין היתר יצר פסל מנשים עירומות שהועמדו ברקע של הצייר ובצילום מפורסם אחר צולם דאלי תוך כדי שחתולים נזרקים באוויר ודליי מים נשפכים בסטודיו. צפו בסרטון על תהליכי העבודה של הלסמן בצילומיו האיקוניים של דאלי ואחרים:



פופלאריות: בסקר שנערך בשנת 1958 הוכתר הלסמן לאחד מעשרת הצלמים הפופולריים ביותר לצידם של אירווינג פן, ריצ'רד אוודון, אנסל אדמס, הנרי קרטייה ברסון, אלפרד אייזנשטט, ארנסט הס, יוסוף קארש, ג'ון מילי ויוג'ין סמית. בשנת 1945 אגודת צלמי העיתונות האמריקאית חלקה כבוד להלסמן ובחרה בו לנשיאה.

מורשת: בשנת 1979 נפטר פיליפ הלסמן בביתו שבניו-יורק, אך ברשת ניתן למצוא אתרים רבים שעוסקים בצילומיו ובתפיסת עולמו ומציגים את צילומיו ואתר ייעודי שמוקדש לפועלו. כמו כן, ניתן לרכוש דרך אתר amazon את ספרי הצילום שלו. בשנת 2011 פורסמה במוזיאון הצילום בתל חי תערוכת יחיד מצילומיו.

באשכול התערוכות אנונימיX במוזיאון חיפה לאמנות שתיפתח בתאריך 18/2, מוצגת סדרה מצילומיו של פיליפ הלסמן, במסגרת התערוכה הקבוצתית "בדרך אל התהילה" (אוצרת: סבטלנה ריינגולד).

פיליפ הלסמן, 1979-1906, מרילין מונרו, 1954, הדפסת כסף, אוסף המוזיאון הפתוח לצילום, תל חי


אירוע הפתיחה של התערוכה "בדרך אל התהילה" יתקיים בתאריך 18.2 בשעה 20:00 במסגרת פתיחת אשכול התערוכות "אנונימיX: סוף עידן הפרטיות"

בחזרה לעמוד הראשי של הבלוג

עוד במוזיאוני חיפה